خبرنگاران انتخابات آمریکا و آینده پوپولیسم

به گزارش مجله آزمون اول، تهران- خبرنگاران- نام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و ترامپیسم در این سال ها به واژه پوپولیسم گره خورده که نشانه های آن را می توان در ارزیابی عملکرد وی در داخل و سیاست خارجی این کشور مشاهده کرد. در صورت شکست ترامپ در انتخابات پیش رو، دیدگاه پوپولیستی در آمریکا و روابط بین الملل تضعیف خواهد شد؟

خبرنگاران انتخابات آمریکا و آینده پوپولیسم

حدود دو هفته تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است و رییس جمهوری این کشور که به باور ناظران امکان خودداری وی از پذیرش نتیجه انتخابات در صورت پیروزی جو بایدن رقیب دموکرات کم نیست، اظهارنظری تازه و عجیب نموده است.

ترامپ به تازگی در یک تجمع انتخاباتی در جورجیا ضمن تمسخر رقیب دموکرات و خجالت آور خواندن باخت در مقابل او، گفت که در صورت شکست شاید مجبور شود آمریکا را ترک کند؛ اظهاراتی که ناظران آن را تداوم رفتارهای پوپولیستی و عوام فریبانه ارزیابی می نمایند.

اظهارات ترامپ مبنی بر ترک کشور چه با هدف تحقیر رقیب چه با هدف تهدید مردم آمریکا برای کسب رای، در حالی ایراد شده که طبق نظرسنجی ها، وی از بایدن عقب است. به عنوان نمونه نتایج نظرسنجی سراسری شبکه سی.ان.ان که به تازگی از سوی موسسه SSRS انجام و منتشر شده، حاکی از آن است که 57 درصد رای دهندگان احتمالا از بایدن و 41 درصد نیز از ترامپ حمایت می نمایند.

حال با فرض شکست ترامپ این سوال به ذهن می رسد که آیا با شکست وی، ترامپیسم از آمریکا و سطح بین الملل رخت برخواهد بست یا همچنان این فرایند تداوم خواهد یافت؟

در ابتدا گفتنی است که واژگان ترامپیسم و پوپولیسم طی چهارسال گذشته در ادبیات سیاسی به یکدیگر گره خورده اند. اصطلاح پوپولیسم معانی مختلفی دارد اما عوام گرایی (توده گرایی) و مردم فریبی مشخصه شاخص آن به شمار می رود. در واقع پوپولیسم زمانی شکل می گیرد که امکان خردورزی در جامعه مسدود یا اندک شده باشد و امکان بروز احساسات، عواطف و منافع آنی شدت یافته و جامعه دچار نوعی نابسامانی باشد.

افزون بر آن، ترامپ که نام او با سیاست های پوپولیستی همپیوند شده، داری ویژگی های منحصر به فرد است که برون گرایی بالا، خودشیفتگی، توافق پذیری پایین، رفتار پرهیجان، اقتدارگرایی همراه با تمایلات نظامی گری و خلق وخوی پرخاشگرانه از آن جمله است.

همان طور که اشاره شد تعهدگریزی و اقتدارگرایی از جمله ویژگی های شخصی ترامپ است که در عرصه بین المللی بارها در خروج از توافقات و سازمان های معتبر شاهد آن بودیم. برخورد پرتنش با کشورهای دیگر از چین گرفته تا متحدان دیرینه در اروپا از عمق رفتار پرخاشگرانه و ستیزه جویانه وی حکایت دارد.

کارشناسان بر این باورند که رفتار تنش زا و تعهدگریز ترامپ در عرصه بین المللی به هراس و بی اعتمادی بیشتر و تهدید صلح دامن زده است به طوری که ناظران همیشه نسبت به وقوع جنگ سرد از سوی کاخ سفید هشدار داده اند و در جنگ سرد احتمالی با چین و روسیه، آمریکا یک طرف قضیه خواهد بود.

در داخل آمریکا نیز با روی کار آمدن ترامپ رفتارهای پوپولیستی و ملی گرایی افراطی شدت یافته است. دستورات اجرایی وی در زمینه مهاجران و پناهندگان بسترساز رشد جریان افراطی راست گرا در این کشور شد؛ دیدگاهی که به شدت با مهاجران مشکل دارد و ناکارامدی دولت را در زمینه های مالی، اجتماعی و امنیتی ناچیز جلوه داده و آن را متاثر از حضور خارجی ها می داند؛ موضوعی که در منع صدور ویزا برای مهاجران از جمله کشورهای عمدتا مسلمان صدق می نماید و سیاه پوستان آمریکایی نیز از تبعیض نژادی فزاینده رنج می برند.

نکته مهمتر اما قدرت یابی طیف راست افراطی در دنیا پس از انتخابات 2016 آمریکا و ورود ترامپ به کاخ سفید بود. با روی کار آمدن ترامپ، پوپولیسم در کشورهای مختلف پهنه خاکی به ویژه قاره سبز با اقبال چشمگیری روبرو شد. نمونه رشد ناسیونالیسم و ملی گرایی افراطی را می توان در کشورهای ایتالیا، سوئد، دانمارک، فرانسه، آلمان، اتریش، هلند، مجارستان و لهستان مشاهده کرد.

ملی گرایی افراطی و تاکید ترامپ بر شعار نخست آمریکا با هدف افزایش قدرت این کشور در نظام بین الملل، امکان مصالحه و سازش را در سطوح منطقه ای و بین المللی کاهش داده است. در برهه کنونی نیز کرونا به یاری رییس جمهوری آمریکا آمده تا کشورهای دنیا را به جزایر دور افتاده تبدیل کند.

با شیوع ویروس کرونا، دست کم در یک سال گذشته بجای همکاری بین المللی، عکس آن رخ داده و شاهد کاهش چشمگیر مراودات و تشدید ملی گرایی بوده ایم. در حالی که در دهکده دنیای حرکت به سمت ملی گرایی و قطع ارتباط با دنیا بیرون نه به صلح می انجامد و نه در بلندمدت امکان پذیرخواهد بود.

در مجموع دو دیدگاه را می توان در فضای پساانتخابات آمریکا متصور شد؛ نخست، دیدگاهی که معتقد است فرایند دنیای شدن بعد وقفه ای کوتاه و واکسینه شدن کرونایی دوباره برمی شود و حتی شتاب بیشتری می یابد. دیدگاه دوم نیز تاکید دارد که فرایند ملی گرایی تداوم و تشدید خواهدیافت.

بنابراین انتخابات آمریکا می تواند جنبه نمادین داشته باشد که آیا در دنیا شاهد پایانی بر ترامپیسم و راست گرایی افراطی خواهیم بود یا عکس آن اتفاق خواهد افتاد و بیش از پیش بستر برای رشد و قدرت نمایی پوپولیسم هموار خواهد شد.

سفر به تایلند: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز 98، بهار، تابستان، پاییز، زمستان را همراه ما باشید.

ساری فان: ساری فان | مجله سرگرمی،خبری و آموزشی اینترنتی

منبع: ایرنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 17233

به "خبرنگاران انتخابات آمریکا و آینده پوپولیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتخابات آمریکا و آینده پوپولیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید